Deprem, beklenmedik anda ağır maddi kayıplara yol açabilen bir afet türü. Bu tür bir felakette evini kaybeden kişiler, verilen depremzede kira yardımı ile zorunlu taşınma ihtiyacı için aranılan desteğe kavuşabiliyor. Yazımızı okuyarak depremzede kira yardımcı ile ilgili ayrıntılı bilgi edinebilirsiniz.
Depremzede Kira Yardımı Nedir?
Depremzede kira yardımı, deprem felaketi nedeniyle ikamet ettikleri yapı zarar gören vatandaşlara sağlanan bir destektir. T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın sağladığı destek ile ilgili tüm süreçler AFAD tarafından yönetilir. Peki, deprem kira yardımı kimlere verilir? Söz konusu yardım, depremde binaları tamamen yıkılmış kişilere sağlanan bir haktır.
Deprem kira yardımından felaket nedeniyle evlerinde orta veya ağır derecede hasar oluşan vatandaşlar da yararlanabilir. Başvuru aşamasında kişinin ev sahibi veya kiracı konumunda olması herhangi bir engel teşkil etmez. Tıpkı Şanlıurfa depremi sonrasında alınan resmi karardaki gibi ev sahiplerine ve kiracılara yönelik belli başlı uygulama farklılıkları söz konusu olabilir.
Deprem Kira Yardımı Başvurusu Nasıl Yapılır?
Deprem kira başvurusu, e-Devlet platformu üzerinden kolaylıkla gerçekleştirilebilir. Bunun için platforma giriş yapıldıktan sonra AFAD’ın Afetzede Barınma Desteği sayfasına erişim yeterlidir. Başvuru sonucunu öğrenmek isteyenler de aynı sayfayı ziyaret ederek gerekli sorgulamayı yapabilir.
Deprem nedeniyle sağlanan kira yardımından yararlanmak isteyenlerin başvuru dilekçelerini, nüfus cüzdanı/kimlik kartı fotokopilerini, riskli yapı tespit raporlarını göç edilen kentteki valilik binasına götürmeleri gerekir. Bu belgelere ek olarak kiracılardan ayrıca aşağıda sıralanan evraklar talep edilir:
- Riskli yapıda ikamet edildiği kararının onaylandığı tarihten önceki 3 aya ait altyapı hizmet faturası,
- Adres bilgileri raporunun aslı,
- Yıkılan yapılar formu ve yıkın tutanağı,
- Kiracıya ait T.C. Ziraat Bankası’nda açılmış vadesiz TL hesap bilgisi.
Ev sahiplerinden istenilen ekstra evraklar ise şunlardır:
- Taşınmazın güncel tapu kaydı belgesinin aslı,
- Emlak beyannamesi bina bildirim belgesinin aslı,
- Elektrik, su, doğalgaz faturalarından herhangi biri,
- Adres bilgileri raporunun aslı,
- Ev sahibine ait T.C. Ziraat Bankası vadesiz TL hesap bilgisi.
Depremzedelere Kira Yardımı Nasıl Alınır?
Depremzedelere sağlanan kira yardımı, T.C. Ziraat Bankası’ndaki kişisel vadesiz hesaplara yatırılır. Depremde evleri oturulamayacak hale geldiği için taşınmak durumunda kalan ev sahipleri ve kiracılara ödemeler, aylık olarak gerçekleştirilir. Ödemenin yapılıp yapılmadığının kontrolü, bankaya ait online uygulamalar aracılığıyla rahatlıkla öğrenilebilir.
Deprem Bölgesinde Hasarlı Konutları Kapsayan Diğer Güvenceler Nelerdir?
Afet bölgesinde yer alan ve hasar görmüş yapılar için farklı güvencelerden yararlanabilmek mümkündür. Örneğin; güncel DASK sigortası poliçesi varsa depremin ve ardından gelen bir dizi olayın yaratacağı hasarın maddi telafisi mümkün hale gelir. Eşyalar ve diğer değerli varlıklar ile ilgili güvence sahibi olmak içinse deprem teminatı içeren konut sigortası yaptırılabilir.
Depremzede Kira Yardımı Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
Depremzedelere kira yardımı ne kadar yapılıyor?
Depremde evleri zarar gören vatandaşlara yönelik kira yardımı İstanbul için 3.500 TL’dir. Ankara, Bursa, Antalya ve İzmir özelinde kira yardımı 3 bin TL olarak yapılır. Diğer büyükşehirlerde oturan depremzedeler 2.500 TL kira yardımından yararlanabilir. Geri kalan iller içinse yardım miktarı 2 bin TL’ye çıkartılmış durumdadır. Bu rakamlar zaman içerisinde değişiklik gösterebilir.
Depremzede kira yardımı nereye yatıyor?
AFAD depremzede kira yardımı ödemeleri, kişilerin T.C. Ziraat Bankası hesaplarına yatar.
e-Devletten kira yardımı nasıl öğrenilir?
e-Devletten kira yardımı başvurusunu öğrenmek için AFAD’ın Afetzede Barınma Desteği sayfasını ziyeret edebilirsiniz.