Kazalar, trafikte karşılaşılabilecek en tatsız olaylardandır. Bir kaza gerçekleştiğinde, hemen sigorta şirketleri devreye girerek tarafların olayda ne kadar kusurlu olduğunu belirler. Kazada hasar oranı tespiti adı verilen bu duruma dair detayları içeriğimizn devamında bulabilirsiniz.
Kusur Oranı Nedir?
Kazada kusur oranı, trafik kazalarındaki tarafların sorumluluklarını ve hatalarını belirlemek amacıyla kullanılır. Söz konusu oranın belirlenmesinde bazı kriterler baz alınır. Bunlar; trafik kuralları, kazanın oluş şekli, deliller ve tanıklar şeklinde sıralanabilir.
- Trafik kuralları bazındaki incelemede, tarafların herhangi bir ihlal yapıp yapmadıklarına bakılır.
- Kazanın oluş şekline göre ilk olarak araçların çarpışma şekli ve kazanın meydana geldiği yer incelenir.
- Bazı kazalarda kusur oranını belirlemek için delillere ve görgü tanıklarının ifadelerine başvurulması gerekebilir. Böyle bir durumda kamera görüntüleri, kaza mahallindeki fren izleri gibi somut kanıtlar ile kazayı gördüğünü iddia eden kişilerin ifadeleri dikkate alınır.
Kaza kusur oranı nasıl belirlenir? sorusuna yanıt olarak ayrıca belirli koşulların değerlendirme sürecine etkisinden bahsedilebilir. Bu koşulların başında, kaza anındaki yol ve hava koşulları gelir. Kaza anında araç ve sürücülerin durumu da kusur oranının hesaplanmasında bir referans noktası görevi üstlenir.
Kazada Kusur Oranları Nasıl Hesaplanır?
Kusur oranı hesaplama sürecinde, ilk incelemenin ardından elde edilen sonuçlar baz alınır. Kaza tespit tutanağı dahilinde yer alan bilgilerin de kullanıldığı hesaplama aşaması sonucunda taraflar, aşağıda sıralanan şu standart oranlara göre sınıflandırılır:
- 1/8 Oranında Kusur: Kaza anında ihlal derecesi düşük veya ana sebep konumunda olmayan taraf için bu oran kullanılır.
- 1/4 Oranında Kusur: Kişinin kazada kısmı hatası bulunuyorsa, 1/4 oranında kusurlu olarak nitelendirilir.
- 1/2 Oranında Kusur: Kazaya karışan her iki taraf eşit derecede kusurlu ise bu oran kullanılır.
- 3/4 Oranında Kusur: Taraflardan birinin kusuru diğerine çok daha büyük olabilir. Bu durumda söz konusu taraf bu kategoride sınıflandırılır.
- Tam Kusur: Kazanın gerçekleşmesinde taraflardan biri tamamen hatalı ise %100 kusurlu olma durumu geçerli hale gelir.
Kazada Kusur Oranı Öğrenme ve Sorgulama
Kazada kusur oranı öğrenme amacıyla farklı yöntemler kullanılabilir. Bu yöntemlerin ilki, e-Devlet üzerinden kusur oranı sorgulamadır. Kullanıcı adı ve şifre ile platforma giriş yapıldıktan sonra SBM (Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi) sistemi üzerinden kusur oranı öğrenilebilir. Aynı sistem üzerinden ayrıca orana itiraz edilebilir.
Kaza kusur oranı sorgulama amacıyla kullanılabilecek bir diğer seçenek, SMS yöntemidir. Kusur durumunu öğrenmek için önce KKT ve sonrasında bir boşluk bırakarak araç plakası yazılır. 5664’e mesaj gönderilerek oran bilgisi elde edilebilir.
Kusur Oranı İle İlgili Sigorta Süreçleri
Kazada kusur oranı ile ilgili sigorta süreci şu adımlardan oluşur:
- Tazminat Hesaplama: Kaza tespiti ve kusur oranı tespiti aşamalarını takip eden tazminat hesaplama süreci, tarafların kaza sigortası poliçeleri üzerinden yapılır. Kusuru olmayan veya daha az kusurlu taraf, karşı tarafın sigortasından zararının karşılanmasını talep edebilir. Kusurlu daha yüksek olan taraf ise kendi aracındaki hasarın giderilmesi için kasko sigortası poliçesinden faydalanabilir.
- Hasar Tespiti ve Ödeme: Poliçeyi düzenleyen sigorta şirketi, talep doğrultusunda hasarın boyutunu belirlemek amacıyla tespit uzmanlarını görevlendirir. Hazırlanan hasar raporunda belirtilen detaylara bağlı kalınarak talepte bulunan tarafın hasarı ödenir.
- İtiraz Süreci: Tarafların, kusur oranı tespitine ve ödenen tazminata itiraz etme hakkı mevcuttur. İtiraz halinde Sigorta Tahkim Komisyonu sürece dahil olur. Tarafsız komisyon, konu hakkında değerlendirme yaparak bağlayıcı nitelikteki kararını açıklar.
- Rücu Hakkı: Sigorta şirketi, kusurlu olmayan tarafa yaptığı hasar ödemesini, kusurlu taraftan veya onun poliçesini düzenleyen şirketten talep edebilir. Bu talebe, rücu hakkı adı verilir.