İş kazası, çalışma hayatında her an meydana gelebilecek talihsiz olayların başında geliyor. Bu tarz üzücü durumların meydana gelmesi halinde İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu uyarınca bazı yükümlülüklerin yerine getirilmesi gerekiyor. Büyük çoğunluğu işverenin sorumluluğunda olan iş kazası sonrasında yapılması gerekenler hakkında detaylı bilgi sahibi olmak için yazımızı okumaya devam edebilirsiniz.

İş Kazasında İşverenin Sorumluluğu Nedir?

İş kazası gerçekleşmesi durumunda işverenin derhal kolluk kuvvetlerine durumu bildirmesi gerekir. Polis veya jandarmaya ek olarak işverenin ayrıca olayın gerçekleştiği tarihten itibaren üç iş günü içerisinde kazayı Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirmesi zorunludur. Üç günlük yasal süre, kazanın işverenin kontrolü dışındaki herhangi bir yerde meydana gelmesi halinde olayın öğrenildiği andan itibaren başlar. İş kazası bildirim yükümlüğü işveren tarafından yerine getirilmezse, kazalı işçi gerekli işlemleri yapma hakkında sahiptir.

İşçinin kanunen iş kazası tanımına giren bir olay yaşaması, işveren için bir takım maddi yükümlülükler doğurur. Örneğin; bildirimin yapıldığı tarihe kadar geçen süre için sigortalıya ödenecek geçici iş göremezlik ödeneğinden işveren sorumludur. Bu sorumluluğun yanı sıra ölümlü iş kazaları da dahil olmak üzere herhangi bir olayla ilgili açılacak dava sonucunda mahkeme tarafından belirlenen tazminat işveren tarafından ödenir.

İş Kazası Bildirimi Nasıl Yapılır?

Kendisine tanınan üç günlük yasal süreç dahilinde işveren üç farklı yöntemden yararlanarak iş kazasını yetkili mercilere bildirmekle yükümlüdür. Tabii öncesinde işverenin gerek mahkeme gerekse Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından istenebilecek iş kazası raporu adı verilen belgeyi hazırlaması gerekir. Raporun hazırlanmasının ardından işveren, en yakın Sosyal Güvenlik Kurumu şubesine bizzat başvuruda bulunarak bildirim yükümlülüğünü yerine getirebilir. Bu yöntemin tercih edilmesi durumunda bildirim formu elle doldurulur.

Zamandan kazanmak için ayrıca e-Devlet Kapısı ya da Sosyal Güvenlik Kurumu resmi internet sitesinde yer alan e-Bildirim uygulaması aracılığıyla bildirimde de bulunulabilir. Böylece formun yazılı olarak teslim edilmesi zorunluluğu ortadan kalkar. Bildirimin gerçekleştirilmemesi durumunda ise iş yerinin tehlike sınıfına ve çalışan sayısına göre değişen miktarlarda ceza kesilir.

İş Kazaları ve Meslek Hastalıkları Teminatları Nasıl Hesaplanır?

İş kazası geçiren sigortalılar, uğramış oldukları zararın karşılanması için maddi ve manevi tazminat talep etme hakkında sahiptir. İşveren açılacak dava sonucunda mahkemenin sigortalıyı haklı bulması durumunda iş kazası tazminat hesaplama sürecine geçilir. Bu kapsamda manevi tazminat miktarının belirlenmesinde somut olayın özelliklerine, tarafların mali durumlarına ve olaydaki kusurlarının ağırlığına, meydana gelen manevi zararın büyüklüğüne, olay tarihi itibarıyla paranın satın alma gücüne odaklanılır.

Maddi tazminatın hesaplaması; geçici ya da sürekli iş görmezlik ve ekonomik geleceğin zarar görmesi nedeniyle oluşan kayıplara, tedavi giderleri ile bu süreçte yapılan diğer masraflara bakılarak yapılır. Ölüm halindeki maddi tazminatın tutarının hesaplanmasında ise cenaze giderleri, vefat sürecine kadarki tedavi giderleri ve iş gücü kaybından doğan zararlar, ölen kişinin desteğinden yoksun kalanların uğradığı kayıplar etkilidir.

Meslek hastalığı tazminat hesaplama yapılabilmesi için öncelikli olarak rahatsızlığın oranının kesinleşmesi gerekir. Bunun dışında göz önünde bulundurulan kriterler ise iş kazasındakiler ile benzerdir. Yani tazminat hesaplanırken hastanın yaşı, maaşı, rapor oranı ve kusuru göz önünde bulundurulur.

İşletmenizde meydana gelebilecek risklere karşı kapsamlı bir güvenceye ihtiyaç duyuyorsanız, hemen Eureko Kobim Garantide İşyeri Sigortası başvurunuzu tamamlayın. Üstelik bu sayede EureKOBİ üyesi olarak alarm ve kamere sistemlerinde özel fiyat avantajlarından faydalanabilirsiniz.