İkametgah, bir yere başvururken veya abonelik işlemleri esnasında sıkça karşılaşılan terimler arasındadır. Peki, hukukta da karşılığı olan bu terimin ne anlama geldiğini biliyor musunuz? İçeriğin devamında ikametgahın ne olduğu, nasıl değiştirildiği ve sorgulandığı konularında kapsamlı bilgiler sizleri bekliyor.
İkametgah Nedir?
İkametgah, kişinin sürekli olarak yaşadığı yeri ifade eder. Bu terim, pratikte kişinin konutunun bulunduğu adres olarak da tanımlanabilir. Hukuken Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde yaşayan bireylerin yalnızca bir ikametgah adresi bulunabilir. Söz konusu adres, nüfus müdürlükleri tarafından kayıt altına alınır.
İkametgah adresi; konutun bulunduğu şehir, mahalle, sokak gibi bilgilerden oluşur. Söz konusu bilgiler, ikametgah belgesi adı verilen evrakla resmi kurumlara veya iş yerlerine sunulabilir. İkametgah bilgilerine konut sigortası poliçesi düzenlenirken ve okul kayıtları, sosyal yardım başvuruları, tapu işlemleri gibi durumlarda ihtiyaç duyulur.
İkametgah Değişikliği Nasıl Yapılır?
İkamet değişikliği nasıl yapılıyor sorusuna 3 farklı şekilde yanıt verilebilir.
- e-Devlet üzerinden ikametgahınızı hızlıca değiştirebilirsiniz. Bunun için gerçekleştirmeniz gereken işlemler sırasıyla şunlardır:
- Platforma giriş yapın.
- Ana sayfadaki arama çubuğu vasıtasıyla “Adres Değişikliği Bildirimi” sayfasına gidin.
- Açılan sayfada, yeni adres bilgilerinizi doğru ve eksiksiz olarak girin.
- Girdiğiniz bilgileri kontrol ederek başvurunuzu tamamlayın.
- İkametgah değişikliği işlemini nüfus müdürlükleri aracılığıyla da yapabilirsiniz.
- İlk olarak T.C. Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’ne ait internet sitesinden veya ALO 199 hattından randevu alın.
- Randevu tarihinde gerekli belgelerle nüfus müdürlüğüne gidin.
- Belgelerinizi teslim ederek adres değişikliği başvurusunda bulunun.
- İkametgahınızı değiştirmek için son olarak muhtarlık üzerinden başvuruda bulunabilirsiniz.
- Yeni adresinizin bağlı olduğu muhtarlığa gidin.
- Gerekli belgeleri ibraz edin.
- Adres kayıt formunu doldurun ve onaylatın.
İkametgah Değişikliği için Gerekli Belgeler
İkamet değişikliği, beyan edilecek adresteki konutun sistemdeki kayıt durumuna göre farklılık gösterir. Sistemde kaydı olmayan ve boş durumdaki konut için ikametgah taşıma sürecinde sizden herhangi bir belge istenmez. Ancak konut daha önce oturan kişinin ikametgahı olarak görünüyorsa, başvuru sahibinden T.C. kimlik kartı ve yeni adresi kanıtlayan bir belge istenir. Bu belge; kira kontratı, tapu fotokopisi, taahhütname ya da elektrik, su, doğalgaz, internet faturası olabilir.
İkametgah Sorgulama Yöntemleri
İkametgah sorgulama işlemi e-Devlet üzerinden kolaylıkla gerçekleştirilebilir. Bunun için yapılması gerekenler:
- PTT şubelerinden alacağınız şifreyi kullanarak e-Devlet’e giriş yapın.
- Anasayfadaki arama fonksiyonunu kullanarak T.C. Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nün “Yerleşim Yeri (İkametgah) ve Diğer Adres Belgesi Sorgulama” sayfasına gidin.
- Açılan sayfa aracılığıyla sistemde kayıtlı ikametgah bilgilerini görüntüleyebilirsiniz.