Markalaşma, sağladığı faydalar nedeniyle günümüzde ulusal şirketler kadar KOBİ’ler için de önemli bir konudur. E-ticaret sayesinde farklı bir boyut kazanan firmalar arası rekabette rakipleri geride bırakmak için güçlü bir marka yaratmak gerekir. Markalaşmak nedir sorusundan başlayarak bu süreç hakkında bilmeniz gereken tüm detayları sizin için hazırladığımız rehberimizde bulabilirsiniz.
Markalaşma Nedir?
Markalaşma, bir ürünü ya da hizmeti benzerlerinden farklılaştırmak için gerçekleştirilen pazarlama çalışmalarına verilen isimdir. İşletmenin mevcut konumu göz önünde bulundurularak neye dönüşmek istediğinin belirlenmesi, markalaşma sürecinin ilk adımını oluşturur. Bu kapsamda firmanın hedeflerine, hizmet ya da ürünleri farklı kılan özelliklerine, hedef kitlenin halihazırda KOBİ hakkında ne düşündüğüne ve firmanın hangi nitelikleriyle bağdaştırılması istendiğine odaklanılır.
Ana hedef belirlendikten sonraysa isim, sembol ve tasarım gibi hedef kitlenin görsel hafızasında yer edinilmesini kolaylaştıracak detaylara geçilir. Doğru bir stratejik yol haritası çizilerek başlanacak markalaşma süreci sayesinde elde edilebilecek kazanımların en önemlileri şunlardır:
- İşletme açısından ”Biz kimiz?” sorusuna güçlü cevaplar vermeyi sağlar.
- Ürünleri ve hizmetleri benzerlerinden ayırmayı kolaylaştırır.
- Müşterinin zihninde işletmenini kalıcı olmasına yardımcı olur.
- Sadık müşteriler edinilmesine imkan tanır.
- İşletmeye duyulan güveni ve saygıyı pekiştirir.
- Pazarda ve sektörde yer edinilmesini katkıda bulunur.
Markalaşmanın Temelleri Nelerdir?
Sıfırdan marka yaratmak için öncelikle hedeflerin belirlenmesinde fayda vardır. Kurumsallaşma yolunda atacağınız ilk adım niteliğindeki hedefleri net biçimde belirleyebilmek için pazar araştırması gibi doğruluğu defalarca kanıtlanmış bir yönteme başvurabilirsiniz. Günümüzde pazar araştırması yapmak için birçok farklı seçeneği değerlendirebilirsiniz. Dilerseniz Google gibi internet devlerinin işletmeler için ücretsiz kullanıma sundukları araçlardan faydalanabilirsiniz. Alternatif olarak hedef kitleye yönelik yüz yüze görüşme, anket düzenleme gibi klasik pazar araştırma yöntemlerinden faydalanabilirsiniz.
Hedef belirme sürecini tamamladıktan sonra marka tanımlama safhasına geçebilirsiniz. Bu aşamada sizi, ürününüzü ya da hizmetinizi rakiplerden ayıran özellikleri bulmaya öncelik vermeniz gerekir. İşletmenize özgün nitelik kazandıran yönleri belirlemenizin ardından hedef kitlenin dikkatini çekecek anlatıyı kurgulamaya geçebilirsiniz. Markalaşma yolculuğunuz bu durağında, sektör bilgisine sahip bir uzmandan ya da pazarlama firmasından destek almayı düşünebilirsiniz.
Marka Yaratırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Markalaşma sürecinde, tüm strateji kalıcılık üzerine kurgulanmalıdır. Dolayısıyla kurumsal kimlik oluşturulduktan sonra sıkça değişiklik yapmaktan kaçınılmalıdır. Türkiye’de ve dünyada lider konumdaki birçok markaya baktığınızda, kuruluşlarından itibaren benzer stratejiyi uyguladıklarını gözlemleyebilirsiniz. Bunun dışında şu dört konuya da dikkat etmekte yarar vardır:
- Oluşturulan marka, yalnızca yapılan işi temsil etmelidir.
- Marka için seçilen isim, özgün ve hatırlanabilir olmalıdır.
- Oluşturulan stratejini odağında sadece hedef kitle bulunmalıdır.
- Hangi pazarlama kanallarının kullanılacağı önceden belirlenmelidir.
Dijital Markalaşma Esnasında Hangi Adımlar İzlenmelidir?
E-ticaret, günümüzde ürün ve hizmet satışı odaklı KOBİ’ler için en önemli ticari aktiviteler arasında yer alır. Sanal dünyada işletmenizi temsil edecek bir marka yaratırken öncelikle mevcut ve potansiyel müşterilerinizin profilleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmanız gerekir. Zira ortalama tüketici profilini bilmek, tüm dijital iletişim ve reklam çalışmalarının başarılı biçimde kurgulanabilmesini sağlar. Bu amaç doğrultusunda hedef kitlenizin; yaş aralığı, cinsiyeti, ilgi alanları, gelir düzeyi, ikamet ettiği yer, kullandığı sosyal medya platformları gibi bilgileri öğrenmeye öncelik verebilirsiniz.
Marka oluştururken her müşterinin temelde kendisini ayrıcalıklı hissetmekten hoşlandığı fikrini sakın aklınızdan çıkartmayın. Bunu sağlayacak kriterler ise ürün ya da hizmetinizi rakiplerinden ayrı kılan özelliklerdir. Dijital reklam ve iletişim stratejinizi bu özellikleri vurgulayacak şekilde kurguladığınız takdirde hem markanızı farklılaştırabilir hem de doğrudan spesifik bir kitleye hitap etme olanağı yakalayabilirsiniz.
Dijital markalaşma serüveninde başarıyı yakalamak için atılması gereken bir diğer adımsa rakip analizidir. Rakiplerinizin sanal dünyada ne gibi pazarlama faaliyetleri gerçekleştirdiği hakkında bilgi sahibi olmanız, kendi markanızın zayıf ve güçlü yönlerini anlamanızı kolaylaştırır. Analiz yaparken ayrıca hedef kitlenizin rakipleriniz hakkındaki düşüncelerini öğrenme fırsatı yakalayabilirsiniz. Böylece stratejinizi tam da kullanıcıların istedikleri hale getirme şansına sahip olabilirsiniz.